Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

lørdag 11. mai 2013

Dream yoghurtis-cupcakes med eggedosiskrem

Boka "Love Manuela" må være manges favoritt-bakebok, ihvertfall en av mine. Den står faktisk til pynt (og inspirasjon) på kjøkkenbenken hjemme. Her har vi testet ut oppskriften på cupcakes med iskrem i deigen. I originaloppskriften har hun brukt is fra Ben & Jerrys, men all is kan brukes. Jeg brukte Dream yoghurtis med karamell og brownies.

Dream yoghurtis-cupcakes med eggedosiskrem
1,5 dl sukker
100 gram smør
2 egg
2,5 dl mel
3/4 ts bakepulver
2-3 dl iskrem (jeg brukte 2 små beger)
1 ss vaniljeekstrakt

Pisk smør og sukker luftig. Ha i ett og ett egg, og pisk ca 2 minutter mellom hvert egg. Ha i vaniljeekstrakt. Sikt sammen mel og bakepulver, og bland i røra. Rør i iskremen, rett fra fryseren. Fordeles i 12-16 muffinsformer, og stekes 15-20 minutter ved 200 grader. Avkjøles.

Til topping denne gangen valgte jeg eggedosiskrem. Den er ikke fra boka over, men en oppskrift jeg hadde liggende uprøvd.

Eggedosiskrem:
3 egg
150 g melis

Dette piskes til luftig eggedosis.

300 g sjokolade
150 g smør

Dette smeltes over svak varme og avkjøles litt.

Bland sammen sjokolademassen og eggedosisen, og sett til avkjøling i kjøleskapet. Kan gjerne stå natten over. Kan med fordel piskes opp litt før den brukes, men da blir den litt lysere på fargen. Sprøytes på med stor tip.

Eggedosiskremen passer godt til topping på muffins, og både som fyll og glasur til kaker. Denne oppskriften holder til 14 muffins, og da blir det rikelige mengder til hver som på bildet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar