Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

mandag 25. mars 2013

Barnebursdag uten melk og gluten

Har akkurat arrangert barnebursdag for Sofie som fyller 7 år i påska. Menyen måtte være uten melk og gluten, og det gikk overraskende greit. Må bare tenke seg litt om når en baker... Hun valgte pannekaker til "mat", og kaker, gele og iskake til dessert. Legger ut menyen her for å vise at det ikke ble avansert i det hele tatt å få til et selskap uten både melk og gluten.
Pannekakene måtte jeg lage i tre omganger, en porsjon "vanlige", en porsjon glutenfrie og en porsjon melkefrie. De glutenfrie lagde jeg av Toro sin glutenfrie vaffelmix, står nøyaktig forklart på posen hvordan man heller bruker mixen til pannekaker. Smakte helt fint, men synes de ikke ble så "elastiske", og derfor litt vanskelige å rulle sammen. Til de melkefrie pannekakene, erstattet jeg bare vanlig melk med rismelk. Resultatet ble som de vanlige, jeg kjente ikke forskjell.
Så til sjokoladekaka - dette er Toro sjokoladekake i langpanne! Den er jo både glutenfri og melkefri, så passet fint til dette formålet. Viser i et senere innlegg hvordan jeg fikk den så saftig med glasuren.
Melkefri iskake på glutenfri kjeksbunn hørte også med...oppskrift kommer...
Brownies - også her jukset vi.... Regal sin mix er også uten melk og gluten. Et lite melisdryss, litt bær og allergivennlig sjokolade til pynt.
Ble mye usunn mat, så som et plaster på såret, fikk de en jordbærblomst. Dette er jordbær festet på en isoporkule dekket med aluminiumsfolie. De er festet med tannpirkere.
 
I tillegg hadde vi gele med vaniljesaus, men kan jo ikke huske å ta bilde av alt. Piano vaniljesaus er glutenfri, og Oatley vaniljesaus er uten melk. Den får du i kjølehyllene til nesten alle matvarebutikker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar