Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

søndag 16. desember 2012

Sjokoladecookies

 Her kommer oppskrift på seige sjokoladecookies, minner faktisk litt om de du får på Deli de Luca.
 
200 g smør
200 g melis
0,5 dl sirup
250 g hvetemel
2 ts vaniljesukker
3 ts kakao
1,5 ts bakepulver
 
Freia melkelinser
Freia daimstrøssel
 
Pisk smør, melis og sirup til smørkrem. Ha i det tørre, og bland til en jevn deig. Bland i ønsket "fyll". Jeg delte deigen i to og hadde melkelinser i den ene, og daimstrøssel i den andre. Det går også å bruke hakket kokesjokolade, melkesjokolade, smarties, grovhakkede nøtter etc.
 
Denne oppskriften gir 20 cookies. Deigen formes som litt tykke rundinger på bakepapirkledd stekebrett. Husk at de flyter litt utover, så ha god avstand i mellom dem. Stekes midt i ovnen i ca 12 minutter ved 180 grader. Avkjøles på rist ved å dra bakepapiret med de nystekte cookiesene over på rista. Må ikke bli stående på det varme stekebrettet, for da "steker de videre" og blir tørre.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar