Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

mandag 25. juni 2012

Isbombe ala tante Berit

Var i konfirmasjon for noen helger siden, og der fikk vi servert en kjempegod is. Fikk forklart hvordan den var laget, og måtte da teste ut min egen vri på den. Kjempegrei å lage, også er det så greit med det som står ferdig i fryseboksen frem til servering.

Til denne forma brukte jeg:
- 4 liter vaniljeis
- 1 pose nonstop
- rikelig med fudgekarameller skåret i småbiter (sånne store firkanta du får i smågodthylla)
- 1 pose Smash

Sett vaniljeisen i romtemperatur til den begynner å bli myk. Kjør den da i kjøkkenmaskina til den blir kremet, og ha oppi ønsket snop. Jeg hadde bare nonstop og fudge oppi. Hell isen over i en stor form, og dryss over feks Smash. Settes i fryseren frem til servering, enten det er om noen timer, dager eller uker...

Isen tanta mi hadde laget var med sjokolade, marengsbiter og Dots-kjeksbiter oppi, hvis ikke jeg husker helt feil. Her er det bare å bruke fantasien. Sikkert godt med peanøtter også.

Og isen var en suksess - alt ble borte på kort tid da huset her var fylt med store og små til sankthans.

1 kommentar: