Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

tirsdag 1. mai 2012

Saftige blåbærmuffins


Deler her oppskriften på mine blåbærmuffins. Dette er en muffinsdeig som kan lages mange varianter av. Her har jeg hatt litt frosne blåbær oppi røra, men du kan også bruke for eksempel sjokoladebiter istedetfor blåbær.  Melka kan godt erstattes med vaniljesaus, eller appelsinjuice for å få en melkefri variant. Eller de kan lages uten tilsetninger og dekkes med en god glasur.

Oppskriften gir ca 20 muffins.

100 g smør
2 dl sukker
3 egg
4 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1,5 dl melk

litt frosne blåbær, litt sjokolade eller annet valgfritt fyll

Rør smør og sukker hvitt. Ha i ett og ett egg om gangen. Sikt i det tørre og tilsett væsken. Dryss litt frosne blåbær eller hakket sjokolade over røra hvis ønskelig. Stekes i muffinsformer i muffinsbrett ved 175 grader i ca 15-20 minutter. Pyntes med melis eller annen valgfri glasur. Til blåbærmuffinsene pleier jeg ikke ha på glasur, siden de er så smakfulle og saftige i seg selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar