Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

fredag 9. desember 2011

Trenger sjokolade gjøres mer fristende?


Hvis du har lyst og tid til å gjøre litt ekstra stas på sjokoladen før den skal spises, er dette et veldig enkelt tips til hvordan den kan se mer fristende ut. Nå er vel strengt tatt ikke sjokolade noe som bør gjøres mer fristende, den forsvinner jo uansett, men den gjør seg jo bedre på et fat eller som kakepynt om den ikke bare er en oppbrekt plate...

Her er det bare å bruke den sjokoladen man måtte ønske, men det bli penest med ren sjokolade. Bruker du sjokolade med nøtter, vil nøttene synke til bunns i den smeltede sjokoladen, og gi en hakkete overflate på sjokoladebitene når de tas ut av forma. Da er det bedre å heller dytte nedi en nøttebit når sjokoladen begynner å stivne, så blir den liggende midt inni biten. Kan dytte ned nøttebiter, geletopper, marsipan, nougat, rosiner...her er det bare fantasien som setter en stopper...


Smelt sjokoladen over vannbad, gjerne tilsatt en ss kokosfett pr 100 g for å få den ekstra blank. Helles i silikonformer og settes til avkjøling. Trykkes forsiktig ut når den er kald, og da er den klar!

Har her brukt silikonformer som er beregnet på isbiter, det er ikke nødvendig å kjøpe dyre konfektformer. Resultatet blir det samme...og forsvinner raskere enn ønskelig her hos meg...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar