Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

fredag 17. juni 2011

Ostekaker

Ostekaker er alltid godt, og finnes i uttallige varianter. Har funnet min favoritt, med appelsin og mandarin.... Men alt er smak og behag.



Foretrekker å lage ostekake opp-ned i støpte aluminiumsformer som avbildet. Det er faktisk lettere enn om man lager de rett på fat og må skjære de løs fra springform-ringen etterpå.



Start med geleen først i forma, ha i ostemassen når geleen er stiv, og avslutt med å klappe kjeksmassen forsiktig på den stivnede ostemassen. Når alt er avkjølt, dyppes forma i glovarmt vann, før den snus rundt på et fat. Da kommer ostekaka ferdig pyntet ut på fatet, formet som det forma forestiller.



Pleier ofte lage ostekaker i blomsterform.

En annen søt måte å lage ostekaker på, er å lage de opp-ned i muffinsbrett, og følge fremgangsmåten over for å få de ut av brettet. Alltid stas å få sin egen lille kake!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar